[ Pobierz całość w formacie PDF ]

POLITECHNIKA OPOLSKA

Wydział Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki

INŻYNIERIA OPROGRAMOWANIA

Modelowanie biznesowe na przykładzie

Zakładu handlowo-usługowego „Szymczak”, system informatyczny „Węgielek”

 

Wykonał:

Dawid Szymczak                                                                                        Prowadzący:

Informatyka II                                                                                            dr inż. Karol Grandek
W2 L7

Opole 2014

24.02.2014

 

1.   Cel systemu

 

Celem systemu „Węgielek” jest obsługa Z.H.U Szymczak, a system w niej używany powinien być odpowiedzialny za:

             

·         Obsługę klienta zarówno w ramach sprzedaży jak i informatyzacji dotyczących poszczególnych odmian opału

·         Przyjmowanie zamówień klienta

·         Gromadzenie danych pod względem zamówień poszczególnego towaru

·         Prowadzenie statystyk pozwalające na wcześniejsze przewidzenie oraz na wcześniejsze zmagazynowanie towaru na które zapotrzebowanie jest największe

·         Weryfikacja złożonych zamówień i ocena w jakim czasie dane zamówienie może zostać zrealizowane

 

03.03.2014

 

2.   Korzyści i zagrożenia             

 

Korzyści płynące z zastosowania systemu w Z.H.U Szymczak

 

·         Szybsza obsługa klienta

·         Baza danych zawierająca dużą ilość klientów pozwala na lepsze dobranie danego towaru do potrzeb poszczególnego klienta

·         System komputerowy ma możliwość sprawdzenia czy dany towar jest aktualnie dostępny

 

Zagrożenia płynące z zastosowania systemu w aptece

·         Awaria systemu komputerowego

·         Awaria sprzętu komputerowego

·         Pomyłka dostawcy przy wprowadzaniu poszczególnych danych

·         Pomyłka klienta przy dokonywaniu zamówienia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.03.2014

 

 

3.   Opis procesu

      Zakład Handlowo Usługowy Dawid Szymczak oferuje swoim klientom sprzedaż i dostawę opału. Opał ten jest pozyskiwany tylko i wyłącznie z kopalni Piast znajdującej się w Bieruniu, aby zapewnić stałą jakość sprowadzanego towaru.

 

·         Posiadany towar

-miał 23 kj/kg

-miał 25 kj/kg

-węgiel typu orzech do29 kj/kg

-węgiel typu kostka do 33 kj/kg

-ekogroszek workowany lub luzem 27-33 kj/kg

 

·         Wyposarzenie firmy

-biuro

-wybetonowany plac

-magazyn

-waga elektroniczna najazdowa z legalizacją o maksymalnym ucisku 8 ton

-koparko-ładowarkę(ostrówek)

-wózek widłowy(Gliwice)

-samochód dostawczy(Daewoo Lublin)

-samochód ciężarowy(Iveco Eurotech)

-Przyczepa 3-osiowa

-3 garaże

 

 

·         Sposób transportu towaru

Opał transportowany jest do firmy samochodem ciężarowym Iveco Eurotech wraz z przyczepą. Towar musi być zaplandekowany żeby zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Po dotarciu do celu towar musi być natychmiastowo wyładowany w wyznaczone miejsce na placu i przykryty plandeką. Opał typu ekogroszek zostaje zworkowany na miejscu. Cena towaru jest dostosowywana do kosztów kupna transportu. Towar zostaje zamawiany telefonicznie lub osobiście. Zostaje on ładowany koparko-ładowarka(ostrówek) lub wózkiem widłowym(Gliwice) na samochód dostawczy(Daewoo Lublin) po czym zostaje dokładnie zważony i dostarczany do klienta. Firma funkcjonuje od poniedziałku do soboty w godzinach 6-20.

 

 

24.03.2014

 

4.   Rozwinięcie segmentów działania Z.H.U Szymczak

Klient komunikuje się z systemem za pośrednictwem pracownika Z.H.U Szymczak. Może on w sposób telefoniczny bądź też osobiście poprosić o udzielenie informacji dotyczącej jakości towaru metodzie spalania i dawkowania. Klient ma możliwość dokonania zamówienia towaru bez możliwości ruszania się z domu, towar najczęściej dostarczany jest tego samego dnia.

07.04.2014

 

5.   Informatyzacja

System informatyczny „Węgielek”

 

Zadania systemu informatycznego:

 

-Rejestrowanie nowych klientów

-Rejestrowanie sprzedaży towarów

-Sprawdzanie dostępności towaru

-Wystawianie oraz przechowywanie faktur

-Historia zamówień

-Monitorowanie stanu magazynowego

 

14.04.2014

 

 

6.   Wykaz przypadków użycia

 

UC1: Zamawianie towarów do magazynu.

Aktorzy: Właściciel Kopalnia.

 

1. Właściciel wybiera opcję „zamów towar”.

2. System wyświetla formularz zamówienia.

3. Właściciel wypełnia pola nazwa towaru, ilość oraz kopalnie.

4. System nadaje zamówieniu nowy numer, wprowadza aktualną datę, wartość oraz status zamówienia.

5. Właściciel wybiera opcję „wyślij zamówienie”.

6. System wysyła zamówienie do kopalni

7. Kopalnia realizuje zamówienie i wybiera w systemie opcję „Zmień_status”.

8. System zmienia status zamówienia na zrealizowane.

 

 

 

 

UC2: Wystawianie faktury

Aktorzy - Właściciel i klient.

 

1. Klient podaje numer zamówienia.

2. Właściciel wywołuje w systemie funkcję „sprawdz_nr” i wpisuje w niej numer zamówienia.

3. System sprawdza czy istnieje podany numer w systemie oraz wyświetla formularz podania danych

4. Właściciel wpisuje imię, nazwisko oraz NIP i wybiera opcję „drukuj fakturę”.

5. System drukuje fakturę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.04.2014

 

7.   Diagram przypadków użycia

Rys. 1 Diagram przypadków użycia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28.04.2014

 

8.   Diagram klas przypadków użycia

 

Diagram klas składa się z 5 klas, które są ze sobą powiązane.

Rys. 2 Diagram klas.

 

 

14.04.2014

 

9.   Równoważenie klas z przypadkami użycia.

 

UC1: Zamawianie towarów do plac.

Aktorzy: Właściciel, Kopalnia.

 

1. Właściciel wybiera opcję „zamów towar”.

2. System wyświetla formularz zamówienia.

3. Właściciel wypełnia pola nazwa części, ilość oraz kopalnie.

4. System nadaje zamówieniu nowy numer, wprowadza aktualną datę, wartość oraz status zamówienia.

5. Właściciel wybiera opcję „wyślij zamówienie”.

6. System wysyła zamówienie do kopalni

7. Kopalnia realizuje zamówienie i wybiera w systemie opcję „Zmień_status”.

8. System zmienia status zamówienia na zrealizowane.

 

 

 

 

UC2: Wystawianie faktury

Aktorzy - Właściciel i klient.

1. Klient podaje numer zamówienia.

2. Sprzedawca wywołuje w systemie funkcję „sprawdz_nr” i wpisuje w niej numer zamówienia.

3. System sprawdza czy istnieje podany numer w systemie oraz wyświetla formularz podania danych

4. Sprzedawca wpisuje imię, nazwisko oraz NIP i wybiera opcję „drukuj fakturę”.

5. System drukuje fakturę.

 

 

05.05.2014

 

10.                   Diagram sekwencji klas

 

1.       Diagram sekwencji dla przypadku użycia zamawianie towaru na plac

 

 

 

Rys. 3 Diagram sekwencji

 

 

 

 

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • losegirl.htw.pl