Scenariusz zajęć zintegrowanych
Dzień aktywności – klasa II
Temat bloku: Woda wokół nas.
Temat dnia: „Skóra” wody.
Cele ogólne:
-poznanie właściwości wody za pomocą doświadczeń,
-poznanie struktury wody
-kształcenie umiejętności respektowania ustalonych zasad podczas zabawy,
Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie
- umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków
- kształtowanie kreatywności i przedstawiania własnych pomysłów
- doskonalenie rozwiązywania zadań tekstowych
Metody:
-słowne: rozmowa, opowiadanie,
-oglądowe: pokaz,
-działanie praktyczne, doświadczenia
Formy pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
Pinceta, igła, szklanka, woda, talk kosmetyczny, mydło w płynie, umywalka lub miednica, płyn do robienia baniek, słomka, gładka płytka ( szklana, plastikowa…), zeszyt, długopis, szary papier, farby, pędzle.
Obszary aktywności:
-polonistyczna,
-matematyczna,
-plastyczna
Przebieg zajęć
1. Rozpoczęcie zajęć zagadką- czy woda ma „skórę”?- burza mózgów.
2. Ustosunkowanie się do wypowiedzi dzieci.
3. Doświadczenie 1 –„Na powierzchni wody”.
Napełniamy szklankę wodą, chwytamy pincetą igłę i kładziemy ją delikatnie na powierzchni wody.
Omówienie doświadczenia.
4. Opowiedzenie ciekawostki o nartnikach- prezentacja filmu.
5. Doświadczenie 2- „Dziury w wodzie”
Nalewamy wody do umywalki, posypujemy powierzchnię wody talkiem, w kilu miejscach wkładamy palec do wody, tak jak byśmy chcieli ją przedziurawić.
Omówienie doświadczenia.
6. Zabawa ruchowa „Rybki w akwarium”.
7. Dokończenie zdania zaczynającego się od wyrazu „woda”.
8. Doświadczenie 3- „Jak powstają bańki mydlane- koncentryczne kopuły”.
Zwilżamy płytę, zanurzamy słomkę w mydlanym płynie, wydmuchujemy jedną bańkę i delikatnie „sadzamy” ją na płycie- zrobi się z niej kopuła. Ponownie zanurzamy głęboko słomkę w płynie, bardzo ostrożnie przebijamy ją przez pierwszą kopułę i wydmuchujemy drugą bańkę. Operacje wykonujemy jeszcze raz, aby otrzymać trzecią kopułę.
Omówienie doświadczenia.
9. Zadanie matematyczne.
Ania, Antek i Basia puszczali bańki mydlane. Ania wydmuchała 8 baniek, Antek 9, a Basia 11. Ile baniek wypuścili wspólnie? Zapisz działanie i rozwiąż je.
10. Praca plastyczna- dzielimy dzieci na 5 grup. Na dużych arkuszach papieru malują plakat na temat związany z wodą.
11. Losowanie pytań oraz zagadek dotyczących tematu lekcji.
.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]