[ Pobierz całość w formacie PDF ]
R O D Z I N A
NormalnoÊç
w niepe∏nosprawnoÊci
pod redakcjà Danuty Gorajewskiej
Seria: Biblioteczka Przyjació∏ Integracji
Redaktor Serii: Danuta Gorajewska, APS, Warszawa
Autorzy:
Ewa B∏och-Dziedzic – muzyk, studentka V roku APS w Warszawie
Kornelia Czerwiƒska – Zak∏ad Tyflopedagogiki APS w Warszawie
Joanna Fràckiewicz – dr, Wy˝sza Szko∏a Pedagogiczna ZNP w Warszawie
Magdalena Gajda – dziennikarka magazynu „Integracja” i dodatku „Praca” oraz portalu www.niepelnosprawni.pl
– Stowarzyszenie Przyjació∏ Integracji
Danuta Gorajewska – dr, Pracownia Kszta∏cenia Integracyjnego APS w Warszawie
Aneta Jegier – dr, Katedra Pedagogiki Ma∏ego Dziecka APS w Warszawie
Joanna Kosmalowa – dr, pedagog specjalny i psychoterapeutka, obecnie prowadzi warsztaty psychoedukacyjne, trenin-
gi psychologiczne i pracuje z klientami indywidualnymi, cz´sto matkami i ojcami dzieci niepe∏nosprawnych
Joanna ¸ukjaniuk – dr, Katedra Pedagogiki, Rewalidacji i Rehabilitacji UKSW w Warszawie
Barbara Marcinkowska – dr, Zak∏ad Terapii Pedagogicznej APS w Warszawie
Rados∏aw J. Piotrowicz – dr, Zak∏ad Pedagogiki Niepe∏nosprawnych Intelektualnie APS w Warszawie
Anna Pro˝ych – dr, Zak∏ad Surdopedagogiki APS w Warszawie
Piotr Stanis∏awski – dziennikarz i fotograf magazynu „Integracja” oraz portalu www.niepelnosprawni.pl
– Stowarzyszenie Przyjació∏ Integracji
Recenzenci: prof. dr hab. Antonina Ostrowska, prof. dr hab. Roman Ossowski
Redakcja: Dorota Starzyƒska
Redaktor techniczny: Agnieszka J´drzejczak-Sprycha
Opracowanie graficzne: Monika Duliasz, Justyna Marciniak
Przygotowanie do druku: Magdalena Borek
Ok∏adka: autorzy zdj´ç od lewej: P. Stanis∏awski, M. Piotrowski, z archiwum A. Krupy
Publikacja wspó∏finansowana ze Êrodków Paƒstwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepe∏nosprawnych
Partner:
Wydawca:
Stowarzyszenie Przyjació∏ Integracji, ul. Dzielna 1, 00-162 Warszawa
Copyright by Stowarzyszenie Przyjació∏ Integracji
Warszawa 2007
Nak∏ad: 3900 egz.
Publikacja bezp∏atna
Wszelkie prawa zastrze˝one. Ka˝da reprodukcja lub adaptacja ca∏oÊci lub cz´Êci niniejszej publikacji,
i to niezale˝nie od zastosowanej techniki reprodukcji (drukarskiej, fotograficznej, komputerowej,
nagraƒ fonograficznych itp.), wymaga pisemnej zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-89681-33-1
RODZINA
NormalnoÊç w niepe∏nosprawnoÊci
pod redakcjà Danuty Gorajewskiej
Pierwszy wspóln
SPIS TREÂCI
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Cz´Êç I
W
KR¢GU OCZEKIWANIA I PIERWSZYCH DNI RAZEM
O czym kobieta w cià˝y pami´taç powinna
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Gdy natura odmawia rodzicielstwa
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Przybrana mama, przybrany tata
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Pierwszy wspólny rok
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Pediatra i niania – sprzymierzeƒcy rodziców
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Cz´Êç II
W
KR¢GU TEGO
,
CO NIEPOKOI
Choroby zakaêne wieku dzieci´cego
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Paluszek czy g∏ówka?
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Choroba mokrego przeÊcierad∏a
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Cukrzyca – ˝ycie z insulinà
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Bia∏aczka – choroba krwi
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Cz´Êç III
W
KR¢GU MI¸OÂCI
,
ZROZUMIENIA I WSPARCIA
Dziecko z niepe∏nosprawnoÊcià w rodzinie
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Gdy dusza t´skni za drugim cz∏owiekiem
M
AGDALENA
G
AJDA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Apetyt na przywileje
P
IOTR
S
TANIS¸AWSKI
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Nie ka˝dy medal ma tylko dwie strony
E
WA
B
¸OCH
-D
ZIEDZIC
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Cz´Êç IV
O
D DIAGNOZY DO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Rozwój i praca niepe∏nosprawnego umys∏u – granice i bariery
R
ADOS¸AW
J. P
IOTROWICZ
. . . . . . 75
Kiedy dziecko niedos∏yszy – wybrane zagadnienia
A
NNA
P
RO˚YCH
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Kiedy dziecko s∏abo widzi – wskazówki dla rodziców
K
ORNELIA
C
ZERWI¡SKA
. . . . . . . . . . . . . . 89
Rodzic terapeutà dziecka z zaburzeniami w komunikacji j´zykowej
J
OANNA
F
RÑCKIEWICZ
. . . . 94
Rola rodziców w stymulowaniu rozwoju dziecka z niepe∏nosprawnoÊcià
A
NETA
J
EGIER
. . . 101
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • losegirl.htw.pl