[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treści
Wstęp
6
Rozdział 1.
Bazodanowe operacje arkusza kalkulacyjnego
9
1.1. Jednotabelowa baza danych — kartoteka
9
1.2. Podstawowe pojęcia
11
1.3. Tworzenie nowej bazy i import danych
12
1.4. Wyszukiwanie i organizowanie danych
14
1.4.1. Wyszukiwanie z wykorzystaniem formularza
14
1.4.2. Wyszukiwanie informacji za pomocą autoi ltrowania
14
1.4.3. Wyszukiwanie informacji za pomocą i ltru zaawansowanego
20
1.4.4. Sortowanie danych
23
1.4.5. Sumy częściowe (pośrednie)
25
1.4.6. Statystyki oparte na raporcie tabeli przestawnej
27
1.4.7. Zadania
30
Rozdział 2.
Relacyjna baza danych
35
2.1. Bazy danych i systemy nimi zarządzające
35
2.2. Projektowanie
38
2.2.1. Zasady projektowania bazy danych
38
2.2.2. Projektowanie bazy danych w programie Microsoft O
ce Access 2007
43
2.3. Tabele
44
2.3.1. Tworzenie tabeli w programie Access 2007
44
2.3.2. Typy danych w tabelach
47
2.3.3. Podstawowe właściwości pól tabeli
50
2.3.4. Pole kluczowe tabeli
55
2.3.5. Dei niowanie relacji
57
2.3.6. Operacje na tabelach bazy danych
63
2.3.7. Zmiana sposobu prezentowania danych
65
2.3.8. Import, eksport, załączanie tabeli
70
2.4. Kwerendy — zapytania
74
2.4.1. Kwerendy wybierające
75
2.4.2. Kwerendy funkcjonalne — modyi kujące
88
2.4.3. Język zapytań SQL
95
2.5. Formularze
103
2.5.1. Autoformularze
103
2.5.2. Projektowanie formularzy
104
Spis treści
3
2.6. Raporty
108
2.7. Makropolecenia
110
2.8. Ochrona i bezpieczeństwo danych
112
2.8.1. Ochrona bazy danych hasłem
113
2.8.2. Kodowanie i dekodowanie bazy danych
114
2.9. Zadania
114
Rozdział 3.
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
117
3.1. Budowa komputera
117
3.2. BIOS i rozruch komputera
122
3.3. System operacyjny
124
3.3.1. Budowa systemu operacyjnego
124
3.3.2. Rola systemu operacyjnego
126
3.3.3. Maszyna wirtualna
131
3.3.4. Zadania
142
3.4. Sieci komputerowe
143
3.4.1. Podział sieci komputerowych
144
3.4.2. Model OSI
157
3.4.3. Model protokołu TCP/IP
162
3.4.4. Adres IP (ang.
Internet Protocol address
)
164
3.4.5. Podstawowe rodziny protokołów
177
3.4.6. Obsługa i koniguracja sieci w Windows
182
3.4.7. Ogólne zasady administrowania siecią komputerową
w architekturze klient-serwer
182
3.4.8. Bezpieczeństwo sieci
183
3.4.9. Zadania
191
3.5. Podstawy tworzenia stron WWW
192
3.5.1. Podstawowe elementy usługi WWW
193
3.5.2. Projektowanie witryny WWW
193
3.5.3. Popularne formaty hipertekstowe w sieci WWW
193
3.5.4. Struktura dokumentu
196
3.5.5. Kaskadowe arkusze stylów
202
3.5.6. Publikowanie witryny w sieci WWW
206
3.5.7. Systemy zarządzania treścią
207
3.5.8. Czym jest PHP?
210
3.5.9. Zadania
221
4
Spis treści
Rozdział 4.
Multimedia i grafi ka komputerowa
225
4.1. Grai ka komputerowa
225
4.1.1. Grai ka rastrowa
226
4.1.2. Rozdzielczość a wymiary obrazka
226
4.1.3. Reprezentacja obrazu w komputerze
230
4.1.4. Istota obrazu cyfrowego
239
4.1.5. Cyfrowy obraz ze skanera i cyfrowego aparatu fotograi cznego
240
4.1.6. Kompresja stratna i bezstratna
240
4.1.7. Formaty plików bitmapowych
247
4.1.8. Grai ka na stronach WWW
249
4.1.9. Grai ka wektorowa
253
4.1.10. Grai ka bitmapowa a wektorowa
257
4.1.11. Grai ka trójwymiarowa — 3D
258
4.1.12. Zadania
266
4.2. Dźwięk
269
4.2.1. Teoria dźwięku
269
4.2.2. Zapis dźwięku
271
4.2.3. Formaty plików dźwiękowych
274
4.2.4. Zadania
281
4.3. Wideo
281
4.3.1. Cyfrowy zapis i lmu
282
4.3.2. Montaż i lmu i jego publikacja
284
4.4. Zadania sprawdzające do rozdziału 4.
285
Rozdział 5. Kierunki rozwoju technologii informatycznych
oraz aspekty etyczne, prawne i społeczne
w zastosowaniach informatyki
291
5.1. Kierunki rozwoju informatyki i jej zastosowań
291
5.1.1. Krótkie kalendarium wydarzeń ważnych dla rozwoju komputeryzacji
292
5.1.2. Co przyniesie najbliższa przyszłość?
293
5.1.3. Zadania
299
5.2. Aspekty etyczne, prawne i społeczne w zastosowaniach informatyki
300
5.2.1. Prawo autorskie
300
5.2.2. Rodzaje licencji programów komputerowych
300
5.2.3. Wolne licencje
301
5.2.4. Ustawa o prawie autorskim a szkolny referat
302
5.2.5. Zadania
303
Skorowidz
305
Spis treści
5
porcie z pliku tekstowego, a mianowicie: czy dane będą ograniczone i jakiego znaku użyć
do ograniczenia, czy w pierwszym wierszu dodać wiersz nagłówków pól i jak nazwać
powstały plik z wyeksportowanymi danymi. Przy próbie zapisu danych do istniejącego
pliku pojawi się pytanie o to, czy zastąpić istniejący plik. Nie można zatem drogą eks-
portu danych dopisać ich do danych istniejącego pliku tekstowego.
Ćwiczenie 2.11.
Wyeksportuj dane z tabeli
Studenci_oceny_z_bazy
do bazy danych
MS Access, arkusza kalkulacyjnego Excel oraz do pliku tekstowego. Pamiętaj o koniecz-
ności utworzenia pliku bazy danych MS Access przed eksportem tabeli. Sprawdź dwie
możliwości eksportu do arkusza kalkulacyjnego istniejącego pliku Excela oraz do no-
wego skoroszytu.
W dalszej części podręcznika będziemy korzystać z tabeli z ocenami pobranej z bazy.
Zmień nazwę tabeli
Studenci_oceny_z_bazy
na krótszą
Studenci_oceny
. Jeżeli nie udało
Ci się wykonać wszystkich poleceń w bazie
uczelnia.accdb
, to na płycie dołączonej do
podręcznika zamieszczono plik
uczelnia_OLE.accdb
z wszystkimi wykonanymi dotychczas
ćwiczeniami. Skopiuj ten plik na dysk lokalny i zmień jego nazwę na
uczelnia.accdb
.
2.4. Kwerendy — zapytania
Istotą baz danych jest stworzenie możliwości efektywnego wyszukiwania informacji. Do
tego celu służą
kwerendy
. Są one, obok tabel zawierających dane, podstawowymi
obiek-
tami
deiniującymi schematy wyszukiwania potrzebnych informacji. Program Access
udostępnia dwa języki deiniowania kwerend: język
SQL
(ang.
Structured Query Lan-
guage
) oraz język
QBE
(ang.
Query By Example
).
Jeśli więc chcemy znaleźć i pobrać dane, które spełniają pewne warunki, tworzymy
kwe-
rendę
, czasem nazywaną zapytaniem. Kwerenda może obejmować dane pochodzące
z różnych tabel lub z wcześniej utworzonych kwerend (bądź jednych i drugich), wyszu-
kiwać dane, aktualizować lub usuwać wiele rekordów jednocześnie, tworzyć nowe tabele.
Pozwala także na wykonywanie obliczeń na danych oraz podsumowań danych.
W naszej bazie danych znajduje się już jedna kwerenda, utworzona z zaawansowanego
iltrowania danych, wybierająca studentów pochodzących z Olsztyna, urodzonych przed
12 marca 1989 roku. Przejdźmy więc do zakładki z kwerendami.
Po dwukrotnym kliknięciu myszą nazwy kwerendy następuje jej uruchomienie. Klawisz
Enter
lub polecenie
Otwórz
z menu kontekstowego tabeli również uruchamia kwerendy.
W przypadku kwerendy
Studenci_z_Olsztyna <1989-03-12
nastąpi otwarcie kwerendy
w postaci arkusza (tabelki) z danymi wyszukanymi zgodnie z kryteriami. Jest to zestaw
danych dynamicznych, tworzony na czas uruchomienia kwerendy. Każda zmiana w tabeli,
wyświetlonej po uruchomieniu kwerendy, oznacza zmianę w macierzystej tabeli. Sprawdź
to, zmieniając datę urodzenia jednego ze studentów. Następnie zamknij kwerendę, przejdź
do tabeli
Studenci_dane
i sprawdź, czy zmiana została zapisana w tej tabeli.
Kwerendę można również otworzyć w widoku jej
projektu
, wybierając polecenie
Widok
projektu…
z menu kontekstowego kwerendy. Po takim otwarciu zobaczymy na Wstążce
74
Rozdział 2.
Relacyjna baza danych
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • losegirl.htw.pl