[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treci
Przedmowa ...................................................................................................................7
Wprowadzenie ..............................................................................................................9
CZ I NARODZINY OSOBISTEJ MARKI .................................... 13
Rozdzia 1.
Marka, czyli TY! ..........................................................................15
Rozdzia 2.
Pokolenie Y idzie do pracy .........................................................39
Rozdzia 3.
Dowódca — czyli Ty ...................................................................45
Rozdzia 4.
Aspekty tworzenia osobistej marki ............................................55
CZ II CZTERY ETAPY DOWODZENIA KARIER ..................... 101
Rozdzia 5.
Etap 1. — Odkryj swoj mark ................................................103
Rozdzia 6.
Etap 2. — Stwórz swoj mark .................................................137
Rozdzia 7.
Etap 3. — Zaprezentuj swoj mark ........................................171
Rozdzia 8.
Etap 4. — Utrzymaj swoj mark ............................................189
CZ III TERAZ TY DOWODZISZ ............................................. 205
Rozdzia 9.
Branding osobisty dla poszukujcych pracy ...........................207
Rozdzia 10.
Podbój rynku pracy ...................................................................217
Rozdzia 11.
Rezultaty, które odmieni Twoje ycie ...................................229
Podzikowania ..........................................................................................................243
Sowniczek brandingu osobistego ..........................................................................245
Bibliografia ...............................................................................................................253
O autorze ...................................................................................................................259
Rozdzia 2.
Pokolenie Y idzie do pracy
D
o
pokolenia Y
(urodzone mniej wicej w latach 1982 – 2001) w Stanach
Zjednoczonych naley ponad 75 milionów zapalonych i energicz-
nych modych ludzi, a ja sam mog z dum powiedzie, e jestem wród
nich (Banjo, 2008). Jestemy grup spoeczn, która kroczy w awangardzie
rewolucji w miejscu pracy, zbrojn w nowe technologie i nowe nastawienie.
Teraz, gdy pokolenie powojennego wyu demograficznego (tzw.
baby-
-boomers
) odchodzi na emerytur, a pracownicy z
pokolenia X
wspinaj si
na wysze stanowiska, pracodawcy musz rekrutowa i zatrzymywa przy
sobie ludzi z naszej grupy wiekowej.
W nadchodzcych latach pokolenie Y bdzie integraln czci wia-
towej siy roboczej, dysponujc zarówno wadz decyzyjn, jak i majc
wpyw na proces rekrutacyjny. Jak donosi Bureau of Labor Statistics,
w roku 2020 przedstawiciele pokolenia Y bd stanowi poow ludnoci
w wieku produkcyjnym. Wielu moich rówieników zajmuje ju stanowiska
kierownicze wyszego i niszego szczebla, w maych i w duych przedsi-
biorstwach. Niektórzy z nich s przeoonymi starszych od siebie. Ten trend
zosta uchwycony w badaniach przeprowadzonych przez CareerBuilder.com
w roku 2010. Wynika z nich, e 43% pracowników w wieku od 35 lat wcz-
nie podlega komu modszemu od siebie (CareerBuilder.com, 2010b).
Zmiany w tym kierunku bd si pogbia i trzeba si z tym pogodzi.
Bdziesz pracowa z ludmi w moim wieku, a pójdzie Ci to sprawniej, jeli
nauczysz si, jak z nami wspópracowa i rozmawia.
39
– Personal branding 2.0 –
Cechy pracowników z pokolenia Y
Oto kilka ogólnych cech pracowników z pokolenia Y, których si czasami
nie dostrzega, ale o których warto wspomnie:
Jestemy peni energii i nie chce nam si czeka za dugo na mo-
liwoci rozwoju zawodowego.
Cenimy swój czas i chcemy go spdza sensownie, przez co nie
zawsze cieszy nas zatrudnienie na stanowisku szeregowego pra-
cownika.
Kwestionujemy status quo, gdy wychowywalimy si w warunkach
rónorodnoci punktów widzenia i moliwoci.
Wiemy, e moemy wybiera sporód wielu cieek kariery, wic
usiujemy wybra t, w której najlepiej moemy si realizowa ze
swoimi pasjami.
Z chci przyswajamy nowe technologie (od SMS-ów, przez komu-
nikatory internetowe, po cokolwiek, co jeszcze si pojawi), które
wykorzystujemy jako gówny rodek komunikacji i wspópracy.
yjemy wielozadaniowoci: patrzcie tylko, jak prowadzimy wane
rozmowy biznesowe, jednoczenie uprawiajc nasz ulubiony sport!
Wiemy, e rezultaty s waniejsze od
powierzchownoci
. Wolimy przy-
chodzi do pracy w dinsach i koszulkach ni w garniturach.
Pokolenie Y postrzega si jako pokolenie »naley mi si«.
Uznaje si ich za kiepskich pracowników, poniewa nie s rzetelni
i w peni lojalni wobec swoich pracodawców. Pokolenie Y musi si
nauczy promowa swoje umiejtnoci oraz cechy
osobowoci
.
— Robin Ryan, pisarka, nauczycielka rozwoju osobistego,
prelegentka
Pokolenie Y domaga si zmian w pracy
Gdy pokolenie Y wkroczy ju na dobre na rynek pracy i przejmie wadz,
rodowisko pracy zmieni si nie do poznania. Nowe biuro bdzie wirtu-
alne. Ludzie z caego wiata bd w nim pracowa zdalnie, urzdzajc
40
– Pokolenie Y idzie do pracy –
wideokonferencje i porozumiewajc si za porednictwem forów interne-
towych. Coraz czciej bd przychodzi do pracy w swobodnym stroju,
suchajc muzyki z iPoda, gotowi przeobrazi tradycyjne rodowisko pracy
oparte na wydawaniu rozkazów i kontrolowaniu.
Znak czasów?
Wiele korporacji zaczo ju odpowiada na potrzeby pokolenia Y, stawiajc na
elastyczno, równowag midzy yciem zawodowym a osobistym oraz swobodn
atmosfer w miejscu pracy. W ramach pozyskiwania i zatrzymywania przy sobie
pracowników stosuj szczególne systemy awansu i inne techniki rozwoju karie-
rowego („Fortune”, 2010).
Google
pozwala pracownikom spdza jaki uamek czasu pracy na realizacji
interesujcych ich projektów, które nie wi si z wykonywaniem obowiz-
ków wobec pracodawcy, np. produkcji wasnego oprogramowania. W cigu
dnia roboczego mona pogra w bilard, zrobi pranie, pogra w gry kompu-
terowe, a nawet przyprowadzi psa do swojego boksu.
Umpqua Bank
daje pracownikom kredyty na zakup odziey waciwej dla
utrzymania profesjonalnego wizerunku.
DPR Construction
paci swoim pracownikom do 20 tysicy dolarów za reko-
mendowanie pracowników.
Qualcomm
prowadzi przy miejscu pracy targ z ywnoci, na którym pra-
cownicy mog si zaopatrzy.
PCL Construction
daje pracownikom zwolnienia lekarskie bez ogranicze.
Wykorzystaj swoj kompetencj technologiczn
Midzy pracownikami z pokole X i Y czsto istnieje dua rozbieno
kompetencji technologicznych. Cho zawodowcy z pokolenia X mog ju
mie ugruntowane marki osobiste i wystarczajco duo pienidzy, by zapa-
ci innym ekspertom za pisanie blogów, tworzenie podcastów i komuni-
kacj z mediami, przedstawiciele pokolenia Y maj przewag pod tym
wzgldem, e stosunkowo wczenie zapoznali si z nowymi technologiami.
Pokolenie X musi ciko pracowa, aby nady za dzisiejsz rewolucj
technologiczn, podczas gdy pokolenie Y w cigych i szybkich przemia-
nach technologicznych nie widzi niczego niezwykego.
Pokolenie Y chtnie przyswaja sobie nowe technologie, pali si do eks-
perymentowania z nowymi metodami komunikacji i szuka sposobów na
41
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • losegirl.htw.pl