[ Pobierz całość w formacie PDF ]
poznajemy samochody
miętają opis samochodu Dacia
Logan zamieszczony w nr. 11/
2006 MT. Wtedy przedstawiliśmy
samochód w odmianie nadwozio-
wej typu sedan, a więc z wyraźnie
zarysowanym bagażnikiem. Pre-
zentację pojazdu poprzedziliśmy
informacjami o roli, jaką ma do
odegrania. Przeznaczony bowiem
został dla krajów rozwijających
się, nie bardzo zamożnych.
Najistotniejsze było to, że
konstrukcja Logana już w założe-
niach wstępnego projektu miała
być tania, wykonana z tanich mate-
riałów, uproszczona, jednocześnie
funkcjonalna, a także pozwalająca
na wygodną i niezawodną jazdę.
Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV jest odmianą nadwoziową pojazdu trzybryłowego typu
sedan.
Zdzisław Podbielski
Wydawałoby się, że te założenia
konstrukcyjne są wprost nie do zre-
alizowania. A jednak. W celu pota-
nienia konstrukcji główne zespoły
do jej budowy wykorzystano z już
istniejących pojazdów marki Re-
nault. Na przykład silniki pochodzi-
ły z Clio i Kangoo, skrzynie biegów
z Laguny II i Megane II, przednie
zawieszenie adaptowano z Clio II,
a tylne z Modusa. Można wymienić
wiele innych rozwiązań przeniesio-
nych ze znanych wcześniej pojaz-
dów marki Renault, w tym tak waż-
ne jak płyta podłogowa, opracowa-
na dla samochodów segmentu
B i stosowana do budowy: Nissana
Micry, Renault Modus i Clio III.
Rozwiązania wyżej wymie-
nione, pochodzące z Nissana Micry
i pojazdów marki Renault, znalazły
się dlatego w Loganie, bo Nissan
współpracuje z Renault, a druga
z wymienionych firm opracowała
Logana po uprzednim wykupieniu
w 1999 r. większościowego pakie-
tu akcji rumuńskiej firmy Dacia.
Tym samym zakłady w Mioveni
koło Pitesti przeszły na własność
Renaulta i we wrześniu 2004 r. roz-
poczęły produkcję Logana sedan.
Zakład w Rumunii stał się
pilotażowym, ponieważ produkcję
Logana zaplanowano w wielu in-
nych krajach: Rosji, Maroku, Ko-
lumbii, Iranie, Indiach i Brazylii.
W wymienionych krajach już ru-
szyła produkcja i samochód uzys-
kał zasięg światowy. Wkrótce oka-
zało się, że zapotrzebowanie na
tani samochód zgłaszają odbiorcy
z bogatszych krajów, np. Francji,
Niemiec i Hiszpanii. We Francji już
we wrześniu 2007 r. zarejestrowa-
no 50-tysięczny egzemplarz Loga-
na i dużą popularnością cieszy się
odmiana nadwoziowa typu kombi,
czyli MCV.
W dniu 26 września 2007 r.
zakłady koło Pitesti wyprodukowa-
ły 500-tysięczny egzemplarz Loga-
na. Na liczbę tę złożyły się samo-
chody w trzech odmianach nadwo-
ziowych: sedan, kombi MCV i fur-
gon z homologacją ciężarową, któ-
ry jest pochodną MCV.
Logan MCV po raz pierwszy
został zaprezentowany we wrześ-
niu 2006 r. na paryskim salonie sa-
mochodowym i już w następnym
miesiącu znalazł się na drogach
Rumunii i Bułgarii. Od stycznia
2007 r. jest kierowany do innych
krajów europejskich, w tym od
marca 2007 r. do Polski. Samochód
Tylną część nadwozia opracowano, uwzględniając nie tylko jej użytecz-
ność, ale i estetycznie.
24
S
tali Czytelnicy na pewno pa-
Wielofunkcyjne,
obszerne kombi z Rumunii
wzbudza duże zainteresowanie ze
względu na niezwykle obszerne
i pojemne wnętrze nadwozia.
Wiemy już, że MCV jest nad-
woziową odmianą typu kombi Lo-
gana, dodatkowo oznaczoną litera-
mi MCV. To skrót od Multi Convi-
val Vehicle, czyli w wolnym tłuma-
czeniu: wielofunkcyjny pojazd bie-
siadny, towarzyski, a więc prze-
znaczony do przewozu większej
liczby osób. Nawet siedmiu osób,
przez dodanie trzeciego rzędu sie-
dzeń, w którym to rzędzie umiesz-
czono dwa fotele. Dodajmy: wy-
godne i siedzący w nich pasażero-
wie mają znacznie więcej miejsca
niż w podobnej konstrukcji pojaz-
dach bardziej renomowanych firm
niż Dacia. Przykładem niech bę-
dzie model Peu-
geot 307 SW, bę-
dący odmianą nad-
woziową hatch-
backa 307, pow-
stałą przez wydłu-
żenie o 10 cm roz-
stawu osi oraz
wydłużenie zwisu
tylnego. Logan
MCV ma również
wydłużony roz-
staw osi w sto-
sunku do odmiany
podstawowej ty-
pu sedan, ale
znacznie więcej,
gdyż o 27,5 cm, a przy tym jego
zwis tylny jest... krótszy o 8 cm od
tego w sedanie. To bardzo korzys-
tne rozwiązanie ze względu na ob-
ciążenie tylnej części pojazdu. Po-
za tym Logan dysponuje dużym
prześwitem podwozia nad podło-
żem, nawet w stanie obciążonym
prześwit ten wynosi 155 mm.
Zatrzymaliśmy się nad moż-
liwością obciążenia pojazdu prze-
wożącego siedem osób. Logana
można też łatwo przystosować
do przewozu dużej ilości bagażu,
a nawet ładunków. Po prostu wy-
jąć dwa fotele trzeciego rzędu
i otrzymać przestrzeń bagażową
o długości ponad 130 cm, a gdy
jeszcze złożymy kanapę drugiego
rzędu, utworzoną z dwóch nieza-
leżnych części w podziale 60:40,
to otrzymamy przestrzeń bagażo-
wą o długości 170 cm i o imponu-
jącej objętości 2350 dm
3
– mierzo-
nej do dachu.
Wielofunkcyjność Logana
MCV jest ogromna ze względu na
możliwość przewożenia od jednej
(kierowca) do siedmiu osób. Moż-
na bowiem, o tym już wspomnie-
liśmy, składać lub wyjmować sie-
dzenia zależnie od potrzeb prze-
wozowych. Wielką zaleta w ko-
rzystaniu z tej wielofunkcyjności
są proste rozwiązania, umożliwia-
jące konfigurację siedzeń za pomo-
cą nieskomplikowanych rygli i za-
czepów.
Jeśli nie przewidujemy prze-
wożenia siedmiu osób, mamy do
wyboru nieco tańszą wersję przy-
stosowaną do przewozu pięciu
osób. Ona również w wyjątkowy
sposób zaspokoi nasze potrzeby
transportowe.
Dostęp do przestrzeni baga-
żowej jest łatwy przez dwuskrzyd-
łowe, asymetryczne drzwi w ścia-
Dostęp do bagażnika po otwarciu dwuskrzydłowych
drzwi w ścianie tylnej. Nawet w wersji 7-miejscowej
(na fot.) jest jeszcze miejsce na niewielki bagaż.
nie tylnej, otwierane pod kątem
180°, lub nawet przez boczne
drzwi tylne, które podobnie jak
przednie drzwi otwierane są pod
dużym kątem, prawie 90°. Trzeba
się natomiast liczyć z niezbyt sze-
rokim (ok. 100 cm) otworem odsła-
nianym przez drzwi w ścianie tyl-
nej, ale jego prawie kwadratowy
kształt pozwala na wkładanie
przedmiotów o znacznych wymia-
rach. Wkładając te przedmioty, nie
musimy ich zbyt wysoko unosić,
bo próg podłogi bagażnika jest na
wysokości 564 mm. Zastrzeżenia
natomiast można mieć do nierów-
nej podłogi bagażnika, po złożeniu
drugiego rzędu siedzeń – odsłania-
ne są wgłębienia w okolicy tylnych
drzwi bocznych. Wynika to m.in.
z umocowania pod podłogą pełno-
wymiarowego koła zapasowego.
Dużo miejsca poświęciliśmy
uniwersalności nadwozia prezen-
towanego pojazdu. To największa
zaleta Logana MCV. Tym bardziej
że wielkopojemne kombi Dacii
konkuruje z rywalami bardziej
przystępną ceną.
Pozostało nam jeszcze
wspomnieć o silnikach. Wiemy już,
że są to konstrukcje francuskiego
Renaulta. Wybierać można spoś-
ród czterech jednostek napędo-
wych: benzynowych – 1,4 75 KM,
1,6 87 KM i 1,6 105 KM oraz jednej
wysokoprężnej 1,5 68 KM. Naj-
większą dynamikę pojazdowi na-
daje silnik 1,6 105 KM, np. rozpę-
dzanie do 100 km/h trwa 11,8 s
(wersja 5-miejscowa) i 12,1 s (wer-
sja 7-miejscowa), natomiast naje-
konomiczniejszy jest diesel 1,5 dCi.
Napędzając Logana MCV, diesel
zużywa średnio 5,3 dm
3
/100 km
paliwa, za to rozpędzanie trwa
długo, do 100 km/h w ciągu 18 s.
Dacia Logan MCV 1.5 dCi
(1.6 105 KM)
dane techniczne
NADWOZIE: Nadwozie: samonośne
5-drzwiowe, 5÷7-miejscowe
SILNIK: 4-suw., 4-cyl. rzędowy, 8-zaworo-
wy wysokoprężny z bezpośrednim wtrys-
kiem paliwa typu common-rail, z turbosprę-
żarką (16-zaworowy z wielopunktowym
wtryskiem benzyny), umieszczony poprze-
cznie z przodu, napędza koła przednie
ŚREDNICA CYL. × SKOK TŁOKA/
POJ. SKOKOWA: 76×80,5 mm/1461 cm
3
(79,5×80,5 mm/1598 cm
3
)
STOPIEŃ SPRĘŻANIA: 17,9:1 (9,8:1)
MOC MAKSYMALNA: 50 kW=68 KM przy
4000 obr/min (77 kW=105 KM przy 5750
obr/min)
MOMENT MAKSYMALNY: 160 Nm przy
1700 obr/min (148 Nm przy 3750 obr/min)
SKRZYNIA PRZEKŁADNIOWA: mecha-
niczna 5-biegowa
ZAWIESZENIE PRZEDNIE: trójkątne wa-
hacze poprzeczne, kolumny McPherson,
stabilizator przechyłu
ZAWIESZENIE TYLNE: sprężysta belka
poprzeczna o przekroju H, wahacze
wzdłużne, sprężyny śrubowe, amortyzatory
teleskopowe
HAMULCE: dwuobwodowe ze wspomaga-
niem i ABS, przednie tarczowe, tylne bęb-
nowe, hamulec postojowy działa na koła
tylne
OGUMIENIE O WYMIARACH: 185/65
R15
DŁUGOŚĆ/SZEROKOŚĆ/WYSOKOŚĆ
POJAZDU 4450/1738/1640 mm
ROZSTAW OSI: 2905 mm
MASA WŁASNA: wersja 5/7-miejscowa:
1195/1225 (1205/1245) kg
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 150 (174)
km/h
ZUŻYCIE PALIWA – CYKL MIEJSKI/
POZAMIEJSKI/MIESZANY: 6,2/4,8/5,3
(9,8/6,3/7,5) dm
3
/100 km
25
Ilustracje: autor
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • losegirl.htw.pl